Znajdź nocleg bez pośredników

 

Spanie.pl

Prawa pasażera linii lotniczych
2017-11-06 10:01 , Autor:

 

 

Prawa pasażera linii lotniczych
Prawa pasażera linii lotniczych
Prawa pasażera linii lotniczych
Prawa pasażera linii lotniczych
 


Zawsze i wszędzie należy się spodziewać niespodziewanego. Nawet wtedy, gdy już tylko minuty dzielą od wylotu w ciepłe kraje na upragniony, zasłużony urlop. Na lotnisku też zdarzają się nieprzyjemne niespodzianki: opóźnienie albo, co gorsza, odwołanie lotu, zniszczenie bagażu czy jego całkowite zagubienie. Dobrze wiedzieć, jak zachować się w nagłej sytuacji i czego można wówczas wymagać od przewoźnika.

 

Trzeba to jasno powiedzieć: w przypadku problemów na lotnisku konsumenta chronią przepisy i nie jest on zależny od dobrej woli przewoźnika. Regulacje Parlamentu Europejskiego w tym zakresie szczegółowo określają prawa pasażera podróżującego w graniach UE bądź rozpoczynającego lub kończącego podróż na terenie Wspólnoty. Nawet lecąc tanimi liniami, nie jesteśmy poza prawem, bo takie same przepisy obowiązują wszystkich: zarówno linie tradycyjne, czarterowe, jak i niskokosztowe. Znaczenia nie ma również cena biletu czy klasa podróży.

 

Zacznijmy od najgorszej opcji, gdy przewoźnik odwołuje zaplanowany lot. Bilet w dłoni, walizka pięknie zapakowana, a tu nagle – nici z wakacji. Co teraz? Opcje są trzy. Możemy zweryfikować plany i wtedy przewoźnik musi zaproponować alternatywny lot w możliwie najbliższym czasie. W takiej sytuacji linia lotnicza zobowiązana jest do zapewnienia opieki pasażerom oczekującym na inny lot, nawet jeśli niedogodności nie wynikają z jej winy. W ramach tej opieki można liczyć na przykład na posiłki i napoje.

 

Jeśli taka jest wola pasażera, przewoźnik ma też obowiązek zaoferować przelot w innym dogodnym, wybranym terminie. Równie dobrze możemy porzucić plany podróży – wówczas przysługuje zwrot pełnego kosztu biletu, wypłacany maksymalnie w ciągu 7 dni.

 

Dodatkowo pasażer może ubiegać się o odszkodowanie. W zależności od dystansu, kwoty rekompensat wahają się w przedziale od 250 do 600 euro. Co do zasady, rekompensata powinna nastąpić w formie pieniężnej, jednak jeśli pasażer wyrazi zgodę, linia może wypłacić odszkodowanie w innej formie, np. vouchera na przeloty.

 

Jak to zwykle bywa, od reguły są też odstępstwa. Odszkodowanie pieniężne nie przysługuje, jeśli pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed datą podróży, gdy min. 7 dni przed planowanym wylotem przewoźnik zaoferował lot w podobnym czasie lub lot odwołano z powodu działania siły wyższej (warunki pogodowe, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane usterki samolotu).

 

Prawa pasażera linii lotniczych

 

 

Samolot to środek transportu jak każdy inny, więc i jemu przytrafiają się opóźnienia w stosunku do przewidywanego rozkładu. Prawo przewiduje także takie sytuacje. Przede wszystkim jednak, aby móc korzystać z przepisów, podróżny ma obowiązek posiadać potwierdzoną rezerwację oraz przybyć na odprawę nie później, niż 45 minut przed planowanym odlotem. Jeśli te normy zostają zachowane, pasażer może liczyć na pomoc, która zależy od czasu oczekiwania, przyczyn opóźnienia i długości lotu. Prawo do bezpłatnej opieki podróżnym należy się w takim samym zakresie, jak w przypadku odwołania lotu. Zwrotu pełnego kosztu biletu i odstąpienia od umowy można żądać przy poślizgu przekraczającym 5 godzin. Prawo do odszkodowania przysługuje natomiast, jeśli przybycie do miejsca docelowego nastąpi 3 godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianym czasie. Odstępstwa kształtują się identycznie, jak w przypadku odwołania lotu.

 

Prawa pasażera linii lotniczych

 

 

Nie mniej stresująca na lotnisku jest też utrata bądź zniszczenie bagażu. Zgodnie z literą prawa, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za walizki, gdy znajduje się pod jego opieką, a więc w czasie transportu do samolotu i już na pokładzie. Linie lotnicze nie odpowiadają natomiast za bagaż podręczny oraz pozostawiony na lotnisku lub w samolocie.

 

Maksymalna wartość odszkodowania przy zniszczeniu, zagubieniu lub niedostarczeniu na czas wynosi 1000 jednostek SDR (równowartość ok. 1100 euro). Jeżeli niemożliwe jest udowodnienie wartości bagażu, umownie stosuje się przelicznik 17 SDR za każdy 1 kg. Mało znany jest fakt, że przy utracie artykułów pierwszej potrzeby (bielizna, przybory higieniczne) zawsze można ubiegać się o wydanie vouchera na ich zakup.

 

Każdą reklamację należy złożyć w formie pisemnej. Dodatkowo, gdy mienie zostało zniszczone, warto samodzielnie wykonać dokumentację na dowód – choćby zrobić zdjęcie telefonem.

 

Prawa pasażera linii lotniczych

 

 

Wszystko to ładnie wygląda, ale przepisy od ich respektowania dzieli głęboka przepaść. Jak więc zadziałać, gdy poczujemy, że nasze prawa jako pasażera zostały naruszone? W pierwszej kolejności należy zwrócić się z problemem bezpośrednio do przewoźnika i tą drogą próbować rozwiązać spór. Gdy nie przyniesie to zadowalających efektów, w każdym państwie istnieje organ zajmujący się egzekwowaniem praw pasażera – w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego. W skrajnych sytuacjach pomaga Europejskie Centrum Konsumenta.  

 
 


 

 


 


Komentarze(0)

 
 

Zobacz podobne

Za co dostaniesz mandat za granicą? Sprawdź koniecznie!

Za co dostaniesz mandat za granicą? Sprawdź koniecznie!

Nie wszyscy kierowcy po przekroczeniu granicy pamiętają o przystosowaniu jazdy do obowiązujących paragrafów. I tu zaczynają się schody.

5 porad na udany urlop z dzieckiem

5 porad na udany urlop z dzieckiem

Wakacyjny urlop z dzieckiem to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, co zrobić, żeby wyjazd był bezpieczny dla malucha, a i rodzicom sprawił dużo radości.

Kolorowe szlaki – jak czytać oznaczenia górskich tras

Kolorowe szlaki – jak czytać oznaczenia górskich tras

Górskie szlaki w naszym kraju oznaczone są kolorami. Narosło wiele mitów dotyczących znaczenia poszczególnych barw. Obalmy te najpopularniejsze.

Mowa gestów – jakich zachowań unikać w Europie?

Mowa gestów – jakich zachowań unikać w Europie?

Kilka słów o tym, jakich gestów i zachowań unikać podczas zagranicznych podróży, by niepotrzebnie nie ściągnąć na siebie kłopotów.

Gdzie w Europie z paszportem?

Czy do Chorwacji trzeba mieć paszport?

Układ z Schengen daje obywatelom Unii Europejskiej pewną swobodę w podróżowaniu. Są jednak w Europie wyjątki, gdzie należy okazać się paszportem.

Albańskie leki

Euro czy leki? Jaka waluta w Albanii?

Podpowiadamy, jaka forma płatności w Albanii, ciepłym i nieco zapomnianym kraju Europy, będzie najkorzystniejsza.

Aplikacje na wakacje

Aplikacje na wakacje

To, że wszelkie mapy i przewodniki odchodzą do lamusa, nie jest żadną tajemnicą. Nowoczesna technika oferuje turystom dużo łatwiejsze rozwiązania.

Euro czy kuny w Chorwacji?

Euro czy kuny? Jaka waluta na Chorwacji?

Wielu turystów przed wyjazdem do Chorwacji staje przed problemem, jaką walutę zabrać ze sobą: kuny czy euro? A może karta? Jak najkorzystniej płacić?

 

Nowości w przewodniku

Jarmarki bożonarodzeniowe w Polsce

Jarmarki bożonarodzeniowe w Polsce

Okres przedświąteczny obfituje w wydarzenia z bożonarodzeniowym klimatem. Wiele miast decyduje się na organizację wspaniałych jarmarków.

Spotkanie z wrocławskimi krasnalami

Spotkanie z wrocławskimi krasnalami

To nie przypadek, że akurat stolica Dolnego Śląska jest nazywana miastem krasnali.

Mały przewodnik po Bydgoszczy

Mały przewodnik po Bydgoszczy

Bydgoszczy nie brak atrakcji i urokliwych zakątków, które razem czynią miasto wyjątkowym i interesującym turystycznie.

10 przykazań początkującego narciarza

10 przykazań początkującego narciarza

Chcesz zacząć, ale nie wiesz jak? Kuszą cię ośnieżone stoki, jednak boisz się początków? Ten dekalog pomoże ci postawić pierwsze narciarskie kroki.

Trwa ładowanie danych
Trwa wyszukiwanie